fredag 25 mars 2016

Linda ben häst

När man ska rida kan man linda hästens ben. Man brukar säga att man lägger ett arbetsbandage. Lindor har man oftast i dressyren. Det finns olika anledningar att linda hästens ben.


För träning finns speciella bandage där halva lindan är elastisk och resten oelastisk. Frida Näslund jobbar till vardags som hästskötare hos Mads Hendeliowitz. På Segersta Equestrian lindas hästarna både vid ridning och för . Här lär du dig att linda rätt, steg för steg med. HUR JAG LINDAR BENEN PÅ MINA. I den här videon visar jag hur jag lindar benen på mina hästar , både med korta och långa paddar.


En kort instruktionsvideo om hur man lindar hästens ben inför ett ridpass. Jag har också lärt mig att alltid linda båda benen och gör även det. Just för att hästen inte ska belasta det andra benet mer och som kanske i . En pad skyddar hästens känsliga ben mot punkttryck och friktion som. Elastiska lindor är att föredra vid ridning, men är svårare att linda , så är . Det är väldigt poppis att linda benen när man rider har jag märkt.


Man lindar en vanlig fleecelinda eller eventuellt en elastisk linda på benet. Har en tunnare padd ( mias ) närmast benet , sedan på med elastisk linda. Börjar högt upp, lindar ner över kotan och sedan upp igen. Hoppa till Hur lindar jag hästens ben på bästa sätt? Sedan börjar du linda framåt och utåt.


Vill du ge extra stöd för benet , så linda en bit ner på kotan . Att kyla hästens ben efter ansträngning är en väl beprövad metod. Syftet är att förhindra att små irritationer att utvecklas till riktiga skador. Ibland ser man hästar som står lindade i boxarna och jag vill passa på. Att linda hästens ben är en konst som kräver övning.


När benen ska lindas lägger jag padden runt hästens skenben med . Vid olika skador och sjukdomar kan man linda hästen ben. Paddar förstärker effekten av lindor och ska användas vid lindning av elastiska lindor. När du lindar ett ben ska du ta för vana att även linda det motsatta benet. Benskydd VS Linda ben på hästar vid ridning. Jag personligen rider aldrig med benskydd hemma.


Jag lindar hästarnas ben vid varje . Allt för många hästar kommer in till kliniker med senskador. Man får aldrig linda över ärtbenet om hästen ska röra sig vid motion eller liknande . Med så många alternativ för att skydda din hästs ben är det viktigt att hitta det som passar bäst för dig. Man behöver två saker för att korrekt linda hästens ben. Vi har även många olika boots som bland annat skyddar hästen mot trampskador. Gruskorn kan ge hemska sår fast under en benlinda ! En del sår bandageras för att förhindra nedsmutsning eller för att djuret inte skall komma åt det, andra för att ge stöd åt skadan och dess omgivning.


Kan man göra ngt annat än linda eller BOT? Om hästen är halt på ett ben så kan det synas som som en oregelbunden gång på fram-eller . Visitera hästen varje dag och känn igenom benen efter svullnader,. Padd och oelastisk linda som lindas med rätt tryck och rätt position är . Här är amatören Linda Holmgrens udda träning som hyllas i sociala.


Mina hundar springer tätt mellen benen på hästarna , men hästarna har . Samling i lektionsstallet klockan 11. Anmäl er på anslagstavlan i .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg